Adakah Anda Tahu Bahawa wanita lebih cenderung untuk Jangkitan Saluran Kencing (UTI)?

Adakah Anda Tahu Bahawa wanita lebih cenderung untuk Jangkitan Saluran Kencing (UTI)?

Jangkitan saluran kencing (UTI) adalah masalah yang penting zaman kanak-kanak, mungkin kedua hanya untuk jangkitan saluran pernafasan. Walaupun kejadian yang tepat tidak diketahui, ia mencadangkan bahawa 1% hingga 2% daripada sekolah-kanak mempunyai saluran kencing Jangkitan seperti yang ditunjukkan oleh bacteriuria ketara. Insiden puncak UTI tidak disebabkan oleh anomali struktur berlaku antara 2 hingga 6 tahun, Kecuali bagi tempoh neonatal, wanita mempunyai risiko 10 hingga 30 kali lebih besar untuk membangunkan UTI daripada lelaki. Ia telah dianggarkan bahawa kira-kira 5% daripada perempuan usia sekolah akan membangunkan bacteriuria sebanyak 18 tahun. Statistik tersebut membuktikan kepentingan mencegah, mendiagnosis dan merawat masalah ini untuk mengelakkan jangkitan berulang dan kerosakan buah pinggang mungkin dalam tahun kemudian.

Faktor predisposing
Beberapa faktor yang mempengaruhi kepada pembangunan UTI. Orang-orang yang utama termasuk di sini adalah berkaitan dengan sebab-sebab anatomi, fizikal dan kimia. Faktor-faktor ini seolah-olah untuk mengambil kira kejadian peningkatan bacteriuria pada wanita. Uretra pendek, yang berukuran 2 cm pada wanita muda dan 4 cm pada wanita matang, menyediakan laluan sedia untuk pencerobohan organisma, The Uretra lagi lelaki (selagi 20cm bagi orang dewasa) dan ciri-ciri antibakteria rembesan porstatic menghalang kemasukan dan pertumbuhan patogen.

Pengenalan bakteria boleh berlaku pada wanita semasa mandi tab. Sabun atau air pelembut mengurangkan ketegangan permukaan air, meningkatkan kemungkinan kemasukan cecair ke dalam uretra pendek. Pakaian ketat atau lampin, kebersihan yang rendah, dan keradangan tempatan, seperti vaginitis atau cacing kerawit serangan, juga boleh meningkatkan risiko jangkitan menaik.

Faktor-faktor fizikal yang berkaitan dengan fungsi pundi kencing mempunyai kepentingan utama dalam kejadian itu dan menyebarkan jangkitan. Biasanya, Air kencing adalah steril, tetapi pada 37 darjah Celsius ia adalah satu medium budaya yang cemerlang. Di bawah keadaan biasa perbuatan benar dan berulang kali mengosongkan pundi kencing flushes dari mana-mana organisma sebelum mereka mempunyai peluang untuk membiak dan menyerang tisu sekitarnya. Walau bagaimanapun, air kencing yang masih dalam pundi kencing membolehkan bakteria daripada Uretra untuk cepat menjadi ditubuhkan pada medium yang kaya.

Pundi kencing yang tidak lengkap pengosongan mungkin disebabkan oleh refluks, keabnormalan anatomik, terutamanya yang melibatkan ureter, atau disfungsi mekanisme mengganggu itu, Vesicoureteral; refluks (Vur) merujuk kepada aliran songsang pundi air kencing ke dalam ureter. Reflux meningkatkan peluang untuk dan mengekalkan jangkitan, kerana setiap air kencing yang tidak sah disapu ureter dan kemudian dibenarkan untuk mengosongkan selepas mengganggu. Oleh itu, air kencing sisa dalam ureter kekal di dalam pundi kencing sehingga tidak sah yang akan datang. Keputusan refluks utama dari pemasukan sejak lahir tidak normal ureter ke dalam pundi kencing dan mempengaruhi pembangunan jangkitan. Refluks Menengah berlaku akibat jangkitan. Biasanya ureter masukkan dinding pundi kencing dalam apa-apa cara yang air kencing yang terkumpul memampatkan segmen submucosal di ureter, menghalang refluks. Walau bagaimanapun, edema yang disebabkan oleh jangkitan pundi kencing menyebabkan mekanisme ini di cekap Ureterovesicula persimpangan. Di samping itu, di kalangan bayi dan kanak-kanak yang sesak bahagian submucosal daripada ureter mengurangkan keberkesanan mekanisme antireflux ini, Sebab-sebab lain refluks menengah pundi kencing neurogenik dari sama ada halangan kronik atau disfungsi saraf atau sebagai hasil iatrogenic dari pengembangan progresif ureter berikut lencongan kencing pembedahan.

Reflux dengan jangkitan boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang, air kencing sejak menaik refluks ke dalam tubul mengumpul daripada nefron membolehkan mikroorganisma untuk mendapatkan akses kepada parenchyma buah pinggang, memulakan parut buah pinggang.

Mencegah jangkitan saluran kencing
Salah satu faktor risiko utama adalah perempuan pendek mempunyai Uretra dekat dengan faraj dan dubur. Langkah-langkah pencegahan boleh menjadi Perinea kebersihan mengelap dari t depan belakang. Elakkan mandi tab mandi, terutamanya dengan pelembut air mandi gelembung; menggunakan pancuran mandi.

Pengosongan tidak lengkap (refluks) dan lebih-proses menggelembung pundi kencing adalah satu lagi set faktor-faktor risiko untuk UTI. Langkah-langkah kawalan adalah; mengelakkan "memegang" air kencing. Galakkan anak untuk membatalkan kerap, terutamanya sebelum perjalanan yang panjang atau hal keadaan lain apabila kemudahan tandas tidak disediakan. Pundi kencing kosong sepenuhnya antara satu sama tidak sah dan mengelakkan mengotorkan pada najis.

Pekat dan alkali air kencing boleh menyebabkan UTI juga. Langkah-langkah pencegahan ialah: Menggalakkan pengambilan cecair murah hati. Berasid air kencing dengan Jus seperti epal atau kranberi dan diet yang tinggi dalam protein haiwan.

Jangkitan saluran kencing boleh dicegah sebanyak mungkin, jika hanya kita mahu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar