Batu Buah Pinggang Diet - Panduan Terbaik Anda

Batu Buah Pinggang Diet - Panduan Terbaik Anda

Batu karang, calculi buah pinggang dari segi perubatan, yang dibentuk oleh penghabluran mineral yang terkumpul di dalam buah pinggang atau di kawasan-kawasan lain dalam sistem kencing. Biasanya, batu-batu yang terdiri daripada kalsium digabungkan dengan oxalates. Walaupun punca pembentukan batu karang tidak dikaitkan secara langsung kepada pengambilan makanan, pesakit dinasihatkan oleh doktor mereka untuk mematuhi ketat diet batu buah pinggang. Ini termasuk makanan kandungan oxalate rendah yang pesakit harus mengelakkan.

Untuk diet batu karang makanan untuk mengelakkan adalah bayam, kacang, koko, coklat, minuman berkarbonat, banyak daging, makanan masin dan kacang. Pengambilan garam mesti dikurangkan kerana ia boleh melemahkan penyerapan badan kalsium; oleh itu, kalsium yang dihantar kepada air kencing yang mungkin boleh membentuk calculi buah pinggang. Ambil perhatian bahawa sayur-sayuran berdaun hijau gelap juga menghasilkan jumlah hujan yang oxalates dalam badan.

Ambil perhatian bahawa kalsium juga tidak boleh diambil secara berlebihan. Ini agak rumit kerana badan memerlukan kalsium dalam proses penting banyak. Jenis kalsium yang terdapat dalam produk tenusu seperti susu dan keju mudah diserap oleh badan. Apa yang perlu diperhatikan adalah kalsium secara berlebihan, jenis yang tidak mudah diserap oleh badan, kerana ia dikumuhkan melalui air kencing. Makanan seperti kacang dan sayur-sayuran berdaun hijau gelap harus dielakkan kerana ia mengandungi jenis sebatian kalsium yang meningkatkan risiko batu karang penghabluran.

Penambahan terbaik untuk diet ini adalah semata-mata air. 10 hingga 12 gelas lapan auns air sehari adalah satu ukuran yang baik, menyediakan mekanisme curahan untuk badan dan sistem kencing. Ia secara semulajadi mencairkan kepekatan oxalates dan karbon dalam air kencing, mengurangkan peluang pembentukan calculi buah pinggang selanjutnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar