Neem - A Treasure Chest Misteri

Neem - A Treasure Chest Misteri

Hubungi bukan istilah baru bagi apa-apa daripada kita. Semua kita mengetahui sifat-sifat megah dan indah. Ia tergolong dalam Kerajaan Plantae, pesanan Sapindales, keluarga Meliaceae. Nama saintifik neem adalah Azadirachta indica. Ia tergolong dalam keluarga mahogani. Ia berasal dari India, Myanmar, Sri Lanka, Malaysia dan Pakistan. Ia berkembang dengan baik di tropika dan kawasan separa tropika. Nama vernakular lain neem adalah Nimtree, Vepu, Vempu, Vepa, Tamar dan lain-lain Di timur Afrika yang dikenali sebagai pohon 40 kerana ia digunakan untuk mengubati 40 jenis penyakit. Ia adalah pokok yang cepat membesar dan mencapai ketinggian 15-20 meter. Walaupun pokok malar hijau tetapi dalam keadaan kemarau teruk ia bangsal semua daun. Cawangan-cawangan secara meluas merebak. Mahkota itu adalah sangat tebal.

Batang Azadirachta indica umumnya lurus, pendek dan boleh mencapai sehingga 1.2 meter. Ia datang di bawah kategori belukar. Daun adalah pinat, kira-kira 20-40 cm panjang, dengan 20-31 sederhana hingga risalah hijau gelap kira-kira 3-8 cm panjang. Risalah terminal tidak hadir. Tangkai yang pendek. Daun tender adalah merah ke ungu dalam Celupan. Risalah matang agak simetri dan margin mereka dentate. Susunan bunga adalah axillary dan mereka adalah kira-kira 25 cm panjang. Hal berkembang menanggung kira-kira 150-250 bunga. Satu langkah bunga individu kira-kira 5-6 cm panjang dan 8-11mm lebar. Bunga adalah protandrous, biseksual dan bunga jantan hadir pada individu yang sama. Bunga mencari digunakan dalam penyediaan kari dipanggil sebagai pachadi Ugadi. Buah ini buah berbiji dan lancar. Ia mungkin dalam pelbagai bentuk dari bujur memanjang ke hampir bulat. Kulit buah ini sangat nipis dan berwarna putih pulpa hadir di dalam buah-buahan yang sangat pahit dan buah-buahan yang sangat berserabut. Terdapat kira-kira 2-3 biji dilindungi oleh biji warna coklat.

Pokok neem ini terkenal dengan kuasa untuk rintangan kemarau yang melampau. Ia hidup subur dengan baik dalam sub-gersang dengan keadaan sub-lembap. Ia memerlukan hujan tahunan kira-kira 400-1200 mm. Ia juga boleh tumbuh di kawasan yang mempunyai hujan tahunan yang lebih rendah daripada 400 mm dan dalam keadaan sedemikian ia sebahagian besarnya bergantung kepada air tanah. Ia boleh hidup dengan baik apa-apa jenis tanah tetapi ia hidup subur dengan baik dalam saliran yang dalam dan tanah berpasir. Ia memerlukan suhu tahunan kira-kira 21-32 ° C. Ia dengan mudah boleh bertolak ansur dengan suhu yang tinggi dan rendah sedikit tidak dapat bertolak ansur dengan suhu yang lebih rendah daripada 4 ° C. neem dianggap sebagai pokok kehidupan memberi terutamanya bagi kering daerah pantai dan selatan. Ia datang di bawah kategori naungan memberi beberapa pokok di bawah keadaan kemarau. Ia dianggap spesies invasif di beberapa kawasan di mana ia bukan asli.

Sifat-sifat farmakologi neem telah dibawa kepada perhatian para pekerja oleh ahli sains Pakistan lewat Siddiqui. Walaupun bekerja dalam Penyelidikan Saintifik dan Industri Makmal, Delhi ia mengeluarkan tiga sebatian pahit daripada minyak neem. Sebatian-sebatian ini yang pahit telah dinamakan sebagai nimbin, nimbinin dan nimbidin olehnya. Benih itu adalah rumah kedai satu lagi kompleks Azadirachtin metabolit sekunder. Di India pokok neem dianggap seperti pohon yang mulia kerana ia mengandungi anti-obat cacing, anti-kulat, anti-kesuburan, anti-diabetes, anti-bakteria, sifat-sifat sedatif anti-virus. Ia merupakan komponen utama sistem Ayurvedic ubat yang digunakan secara meluas untuk mengubati penyakit kulit. Semua bahagian pokok itu adalah sumber ciri-ciri perubatan dan digunakan untuk mengubati pelbagai jenis penyakit. Spermicide boleh disediakan dari pokok neem. Neem minyak digunakan dalam penyediaan pelbagai kosmetik dan berguna dalam melawan jangkitan kulit. Neem minyak juga penghalau nyamuk yang baik.

Derivatif neem juga sumber yang baik perosak penghalau dan digunakan untuk menendang jauh kutu, hama, nematod dan perosak rumah yang lain. Derivatif teruk menjejaskan fisiologi perosak ini. Derivatif bukan toksik kepada haiwan yang lebih tinggi. Daun neem digunakan untuk rawatan cacar air juga. Neem pokok juga sumber yang baik daripada karbon dioksida. Gusi diperolehi dari pokok neem digunakan untuk penyediaan makanan khas yang diberikan kepada pesakit yang mengidap penyakit kencing manis. Cawangan neem langsing digunakan untuk membersihkan gigi dan berguna dalam mengekalkan gusi dan gigi yang sihat. Ekstrak yang dibuat dari daun neem bermanfaat untuk merawat malaria. Pucuk tender dan bunga neem dimakan sebagai sayur-sayuran di banyak tempat di India.

Ia boleh disimpulkan bahawa neem adalah pokok sangat bermanfaat untuk manusia kerana ia menyediakan beberapa produk yang penting untuk kesejahteraan lelaki itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar