Ingin Tahu More About berlebihan Punca ketiak Berpeluh?

Ingin Tahu More About berlebihan Punca ketiak Berpeluh?

Hiperhidrosis adalah satu keadaan yang tidak normal disebabkan oleh peluh berlebihan di tertentu atau beberapa bahagian badan. Hiperhidrosis tidak mendiskriminasi - mana-mana orang, tanpa mengira usia dan mana-mana bahagian badan boleh terjejas. Satu bidang yang mungkin adalah yang paling kerap dipengaruhi oleh hiperhidrosis adalah ketiak. Biasanya berlaku pada lelaki, berpeluh ketiak berlebihan sering kelihatan seolah-tanda masalah kebersihan. Punca-punca sebenar peluh ketiak berlebihan adalah sesuatu yang saintis masih bekerja, tetapi ada beberapa perkara yang dianggap mencetuskan peluh untuk keluar berlebihan.

Genetik

Satu kepercayaan umum di kalangan saintis adalah bahawa peluh ketiak berlebihan adalah disebabkan oleh genetik. Ibu bapa yang mempunyai masalah ketiak berpeluh boleh menyebabkan gangguan kepada anak-anak mereka, yang kemudian menyebarkannya kepada anak-anak mereka.

Kebersihan yang tidak betul

Kebersihan diri juga merupakan salah satu daripada banyak perkara yang dipercayai menyebabkan hiperhidrosis. Walaupun ia mungkin tidak selalunya kes itu, kebersihan tidak betul boleh menyebabkan berpeluh yang melampau. Jika tidak dirawat dengan baik, ia juga boleh menyebabkan badan untuk membangunkan bau yang tidak diingini. Oleh itu, mandi dan membasuh ketiak anda dengan betul boleh peluh lengan berlebihan. Ia juga merupakan idea yang baik untuk memakai antiperspirant setiap kali anda selesai mandi.

Gaya hidup yang tidak baik

Gaya hidup yang buruk sering punca yang paling terkenal dari peluh berlebihan. Produk makanan tertentu, seperti daging merah, dan minuman beralkohol atau yang berkafein mencetuskan peningkatan peluh, sering menyebabkan dalam ketiak berpeluh. Makan berlebihan juga mendorong ketiak berpeluh dan orang gemuk sentiasa berisiko hiperhidrosis. Ini kerana lemak yang berlebihan menyebabkan badan terlalu panas dengan mudah dan peluh.

Faktor emosi

Kebimbangan, tekanan dan rasa malu yang boleh menjejaskan tahap peluh badan. Ini kerana apabila kita saraf, otak kita memberitahu sistem saraf simpatik untuk menghasilkan peluh. Walaupun emosi bukan punca utama hiperhidrosis, ia boleh memburukkan lagi masalah tersebut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar